Party On The Island eller Stranded On The Island

Mankerbeer har ett skönt segment som heter Manker lackar. Det här blir kanske min variant. Alesmakaren lackar.

Jag vill börja med att säga att inlägget inte gäller Fjäderholmarnas Bryggeri, det kommer senare en text om deras öl och den lilla bryggerivisningen. Det här gäller endast eventet Party On The Island. Och det var massa personer som hade väldigt kul, och jag hade trevligt sällskap så jag hade kul. Men eventet då…?

Jag såg på Greatbrands Facebooksida att de skulle anordna ett event mitt under brinnande öl & whiskyfestivalen. Samma helg som jag hade planerat att åka upp. Perfekt! 

På bladet utlovades båt till Fjäderholmarna där folk från SKA Brewing, Stone Brewing och Great Divide skulle hänga med. Det skulle bli bryggerivisning, och det skulle även finnas öl och mat till Party On The Island-priser! Utöver detta utlovades också rariteter och överraskningar. Dessutom fanns det bara 40 platser så det var ett relativt litet gäng som fick följa med. Låter galet kul va?

Jag tänkte först börja med mina förväntningar. Vad kan man egentligen räkna med utifrån den här infon? Jag väntade mig ett event där Greatbrands ser till att skapa ambassadörskunder. Det vill säga ölfantaster som tar med sig märket, produkten och vad det står för och för vidare till sina vänner. När dessutom personer från Stone skall hänga med som kommer att öppna bryggeri i Berlin kanske det dessutom är extra viktigt att göra gott intryck bland ölfantasterna i vårt avlånga land. 

Utsikt från båten
Utsikt från båten

Jag tänkte att det skulle erbjudas spännande öl från bryggerierna, att ölen skulle skulle ha attraktiva priser, att personerna från bryggerierna kanske skulle berätta lite om sina bryggerier och sin öl, kanske till och med någon form av avslappnad ölprovning. 

wpid-img_20140927_201747.jpg

Riktigt så blev det inte. Vi åkte snabbt ut till Fjäderholmarna där vi möts av Fjäderholmarnas Bryggeris mysiga bryggeripub. Där var det inget förberett utan det var bara att beställa öl och sätta sig. Dom här Party On The Island-priserna då? En 33-cl Hercules Dipa kostade 119kr, en pint Modus IPA 89kr och Fjäderholmarnas egna öl kostade mellan 68-89kr för en 33cl flaska. En hamburgare med liten coleslawsallad 129kr och en korv med liten coleslawsallad 119kr. Med andra ord som vilken krog som helst. Attraktiva priser och en möjlighet att låta alla prova ny och spännande öl och kanske till och med bjuda på nått enkelt käk byttes istället ut mot ett mat- och dryckesmonopol. Chocolate oak aged Yeti som kom i septembersläppet för 97kr kostade 259kr på plats. Kvällen fortsatte på samma sätt att det bara var att beställa en öl och sätta sig. Kvällens höjdpunkt var visningen av det lilla bryggeriet. Men det kommer det mer om separat.

wpid-20140927_225106.jpg
Utbud och priser

Jag åkte med två vänner och en av dom arbetar med kommunikation och till viss del marknadsföring och vi kom båda överens om att det var ett inte helt lyckat arrangemang marknadsmässigt, och alla tre enades om att vi hade gjort det på ett helt annat sätt. Jag hade öst ut t-shirts, kepsar och glas. Det är trots allt en grym chans att skapa god stämning, bra relationer och få ut reklam. En tävling, ölprovning eller ett lotteri, någon sorts aktivitet hade behövts. En ordentlig presentation av alla som tillhörde något bryggeri och få veta vad de sysslade med. Att få höra dessa berätta om sin öl och erbjuda smakprover hade varit fantastiskt kul. Marknadsmässigt var det en kväll som blev en snedspark. Kvällen hade behövt planering. Fyrverkerierna som gick av samtidigt som alla var inomhus är en rätt träffsäker beskrivning av kvällen. 

Jag saknade Party On The Island-priser, den där överraskningen kom aldrig och överlag blev det som vilken utekväll som helst förutom att vi inte kunde gå vidare. En missad möjlighet i mitt tycke.

wpid-20140927_232244.jpg
Fjäderholmarnas bästa öl i mitt tycke. Stouten T-56
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s