Stora affärer i USA

Aaah, en iskall Lagunitas. Nej vänta nu… I den hemskaste av världar kan detta bli verklighet.

Heineken har gått in och köpt 50% i ett personligt favoritbryggeri. Det ger många ledtrådar om vart hantverksölen är och var den är på väg. Bl.a.:

  1. Hantverksölen är inte en trend. Det är här för att stanna.
  2. Hantverksölen har stor potential.
  3. Storbryggeriernas egna ”craft-produkter” duger inte för konsumenterna.
  4. Storbryggerierna ser numer hantverksbryggarna som konkurrenter som drar marknadsandelar från dem.

Det finns positiva saker att ta från detta, vi kommer se en fortsättande växande marknad med mer craft beer, storbryggeriernas kanaler och kanaler kommer sprida hantverksölen till fler ställen runt om i världen och med gemensamma transporter kan vi se lägre priser. Vad vi däremot hoppas inte ska ske är att produkten urholkas till förmån för vinstmarginaler och det gemytliga försvinner. Goose Island, Elysian och nu Lagunitas är dessvärre bara början om du frågar mig. Jag hoppas dock att fler bryggerier vågar stå på egna ben, men det blir svårare när de stora blir större.

Grundarna kommer fortsätta driva företaget vilket gör att i alla fall jag hoppas de kommer fortsätta göra sin goda öl.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s