Beerbliotek, där olika hav möts.

Jag möter upp Darryl de Necker på Göteborgs centralstation. ”How’s it going” frågar jag Darryl när jag hoppa in i bilen. Darryl är född och uppvuxen i Sydafrika och vi har hållit kontakt på Engelska och även om jag vet att Darryl bott i Sverige länge tänker jag att det är lika bra att inte chansa. Jag frågar om det är engelska eller svenska som gäller, Darryl svarar glatt att Svenska funkar utmärkt, han är sedan 9 år bosatt i Sverige.

Utöver arbetet med Beerbliotek jobbar han som konsult där han hjälper företag med kommunikation på ett strategiskt plan. Det är något som kommer visa sig tydligt att på Beerbliotek har man lyft blicken. Det handlar inte längre om att bara klara dag till dagarbetet, det gäller att vara rustad för framtiden.

Darryl parkerar bilen hemma hos sig och vi promenerar den sista biten till Beerblioteks nya läge som ligger bara några minuter från Darryls hem. Vi hamnar i ett litet industriområde som känns väldigt Göteborgskt på något sätt, för mig som är en främling i staden.

Beerblioteks resa börjar med två caféägare, Adam från Australien och Richard från Nya Zeeland. De två stammisarna Darry och Anders blir vänner med caféägarna och intresset för öl växer gemensamt. Darryl berättar att han är en vinmänniska men efter en ölprovning med Adam öppnas ögonen för ölens bredd. Öl är inte bara stor stark, den kan vara sur, söt, besk, torr, fruktig, stram m.m. – ja det finns så mycket.

Intresset för öl fortsätter att växa och de bestämmer sig för att köpa ett bryggverk av fabrikatet Braumeister och tillsammans bryggs det öl för fullt. Det gick inte långt innan startskottet gick för att hitta en plats att börja brygga kommersiellt. Caféet såldes och tillsammans skramlades det ihop till en insats för att komma igång. Det betyder att inga externa investerare togs in vilket ger något inte alla bryggerier har – ultimat frihet, något vi kommer återkomma till. De hamnade vid Klippans Sockerbruket, två år var det Beerblioteks hem innan de fick växtverk och mer utrymme krävdes. Beslutet togs att skaffa ytterligare ett ställe att brygga på och det är även där jag är och besöker. Det gamla bryggeriet är fortfarande aktivt. Där bryggs nu exklusivt suröl. Ett helt bryggeri avsatt för att göra suröl ger en sällsynt bredd vilket är unikt i Sverige. Inte att brygga surt såklart, utan att ha två olika bryggplatser där den ena dedikeras till surölens magi.

DSC_2190

Det krävs en beställning på 50 000 burkar för att få de tryckta med egen design, någon som tar stor plats på lagret.

DSC_2190

DSC_2190

En ännu inte fylld Single Hop Mosaic

Beerbliotek brygger inte på samma sätt som andra bryggerier. Visst finns det ett bassortiment där bl.a. Bobek Citra finns och även Single hop Mosaic. Söker man efter Beerbliotek på Systembolaget hittar man 11st öl som går att beställa. men det är bara en liten del av alla öl som passerat jästankarna. 165st olika öl har lämnat bryggeriet och de flesta ölen kommer aldrig åter. Det handlar både om att de ständigt söker efter nya smakkombinationer men även att b(r)ygga en slags exklusivitet i varje flaska, burk eller fat. Ser man som kund en produkt från Beerbliotek ska den köpas eftersom risken finns att den aldrig kommer åter. Varje öl blir ett eget litet konstverk och ett eget uttryck. Här ställs det också stora krav från bryggeriet att alltid leverera en riktigt bra öl – en dålig upplevelse kan få ölälskare att dra sig från att köpa fler öl från bryggeriet.

DSC_2190

Öl som är på väg ut från bryggeriet för att levereras till krogar, Systembolag och även internationell export.

I samma takt som ölen utvecklats har bryggeriets utustning tvingats följa med. Från att ha primat all öl, d.v.s. att tillsätta socker och låta ölen själv kolsyrejäsas till att installerat en toppmodern burklinje. Burken är på väg att polera upp sitt kantade rykte i ölsfären och med burken kommer många fördelar, den släpper inte in ljus, den är lätt, den går att återvinna i oändlighet och lätt att frakta. Att investera i en burklinje var inte ett ekonomiskt beslut berättar Darryl, de räknade inte på att burklinjen skulle tjäna in sig själv utan de ställde sig själva frågan om det var något de ville ha, svaret blev ”ja” och det ger bryggeriet edge, och ett försprång mot andra bryggeriet. Det blir extra tydlig nu när Systembolaget lägger mer vikt vid miljö. Lättare transporter t.ex. är en del där burkar passar in. Än så länge är det bara två hantverksbryggerier som levererar sin egen öl på burk i Sverige.

DSC_2190

I den här apparaten fylls burkarna med öl.

DSC_2190

DSC_2190

Jag nämnde tidigare friheten som kommer med ägandet av företaget. Det finns ingen som pekar finger på hur sortimentet ska se ut, det finns ingen som kräver att kostnaderna ska sänkas för att maximera vinsten utan delägarna, som numer även innefattar Niklas Gustavsson och Gary Mclachlan som är kända från Göteborgs uteliv. De är ägare av The Rover och Ölrepubliken. De sex har frihet under ansvar naturligtvis men vill de brygga en 17% stout med pengar och fryspizza, nej jäklar, det har Lervig och Evil Twin gjort. Om de vill brygga en berliner med lax så är det ingen som sätter stopp. Möjligen sunt förnuft, men inte någon extern ägare. Det syns också i alla de härliga och olika ölen som kommit från bryggeriet. Vem hade t.ex. vågat släppa en black chili ale som sin första kommersiella öl? Jo, Beerbliotek med bryggaren Adam i fören.

DSC_2190

Beerbliotek #1. En kaxig black chili ale.

DSC_2190

Darryl bjuder på smakprov direkt från tanken.

 

Det är tydligt att Beerbliotek har lyft blicken från att endast distribuera till Göteborg och de närmaste Systembolaget går Beerbliotek nu att beställa över hela Sverige och exporten till våra granländer och flera länder i Europa bara ökar. Strategier för hur bryggeriet ska föras framåt filas det ständigt på. Att t.ex. ha en burklinje är en del i detta. Att leverera många sorters öl i olika skepnader en annan.

 

På kontoret finns alla släppta öl.

Beerblioteks öl känns igen på designen. Det är bara deras berliners som sticker ut. Annars hämtas etiketternas utseende från färgkartan och alla öl hittar sin plats här.

Det finns många idéer som ligger och jäser, redo att ta steget från idéstadiet till verkligheten. Darryl och jag tar en pratstund i fikarummet på bryggeriet där jag får veta mer om Darryl och sin Sydafrikanska bakgrund. Vi pratar om vinkulturen i Sydafrika, om Systembolaget, om retrurpack och mycket annat som rör ett bryggeri, bryggare, ölnördar och andra konsumenter.

Efter ett par timmar är det dags för mig att bege mig mot nästa mål. Jag ska titta på fotboll, Arsenal – Manchester City står på schemat.

Tack för uppmärksamheten.

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s